27 aug. 2015
  |   Nu sunt Comentarii

ASTRA Asigurări a fost propusă pentru faliment

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a cerut justiţiei să decidă intrarea în faliment a firmei Astra Asigurări. În cursul zilei de ieri, pe platforma online pe care se calculează şi se emit majoritatea poliţelor de asigurare, Astra încă mai apărea în listă. În dimineaţa acestei zile firma nu mai exista în lista mea de asigurători cu care colaborez. A fost scoasă definitiv.

Ieri am spus pas apariţiei acestui articol tocmai pentru a observa dacă intrarea în faliment a firmei Astra Asigurări chiar este recunoscută oficial sau este vorba doar de o găselniţă mediatică menită să atragă atenţia de la problemele de management ale acestei firme. Astăzi este oficial, Astra a fost propusă pentru faliment. Licenţa deja i-a fost retrasă, deci, nu mai pot emite poliţe, nu mai pot face încasări în numele ei.

Prin urmare, adresez rugămintea tuturor clienţilor mei să nu-mi mai ceară variante de asigurare la Astra Asigurări pentru că oficial aceasta nu mai are voie să emită absolut nici un tip de asigurare.

Referitor la panica pe care încearcă s-o creeze presa aservită lui Adamescu, ca şi om de asigurări, cu multă experienţă în spate, spun că această mişcare “spectaculoasă” de aducere a firmei Astra la starea de faliment nu afectează asiguraţii decât în ceea ce priveşte timpul alocat despăgubirilor. Dar asta nu cred că este o noutate. Euroins este o firmă de asigurări care are licenţă şi emite poliţe de asigurări, dar cu toate acestea perioada de la întocmirea dosarelor de pagubă şi până la despăgubirea efectivă este de multe ori incredibil de mare, descurajantă şi enervantă de-a dreptul. Şi ASF nu are nici o problemă cu Euroins. Despre un caz concret de tergiversare din partea acestei firme am scris aici.

Revin la Astra şi spun că ceea ce scrie România Liberă despre acest caz pare mai degrabă un scenariu hollywoodian pentru un film cu tema “sfârşitul Astra, sfârşitul lumii”. Nu, sfârşitul acestei firme nu înseamnă colaps sau altceva de genul acesta. De fapt, ca să-mi spun părerea până la capăt, eu personal nu cred că Astra va dispărea din peisajul asigurătorilor din România. De ce? Pentru că există deja investitori strategici interesaţi de preluarea acestei firme. Nu vă lăsaţi impresionaţi de ideea că cineva cu bani, care înţelege ce înseamnă un business în asigurări, va lăsa să dispară pur şi simplu un portofoliu de peste un million de clienţi care provin din mai multe ţări. Cine crede asta nu prea ştie despre ce vorbeşte.

Astra are în momentul de faţă aproximativ 1,8 milioane de asiguraţi şi 2,5 milioane de poliţe aflate în perioada de valabilitate. Dacă cei desemnaţi să preia conducerea până la intrarea în normalitate a lucrurilor nu se vor călca pe bocanci în încercarea de a se remarca, toţi clienţii cu dosare de daună vor fi despăgubiţi, mai puţin cei care nu îndeplinesc condiţiile cerute de lege.

În sfârşit, contribuţiile celorlalte firme de asigurări la fondul de garantare nu vor fi majorate pentru că nu este nevoie de o astfel de măsură. O recunoaşte chiar şi Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF. Astra deţine în acest moment un fond de rezerve destinat despăgubirilor de 650 milioane lei, eventualele despăgubiri ridicându-se la aproximativ 700 milioane de lei, iar Fondul de Garantare a Asiguraţilor are disponibilităţi în valoare de peste un milliard de lei. Deci, nu scoate nimeni din buzunar bani suplimentari din cauză ca Astra ar fi în pragul falimentului. Nu vorbim aici despre o firmă de asigurări de avengura AIG Life, considerată cel mai mare asigurător de non-viaţă din lume datorită nivelului de capitalizare pe piaţă, sau de Assicurazioni Generali, o firmă fondată în 1831, trecută prin două războaie mondiale şi care, dacă ar intra în faliment ar putea produce pe pieţele financiare nişte cutremure incredibile şi cu efecte resimţite la toate motoarele economice ale lumii.

O mare aberaţie

Sunt şanse mici ca Fondul să ajungă să plătească despăgubiri în locul companiei. Ca urmare, dacă mâine un şofer cu RCA la Astra loveşte un alt şofer, acesta din urmă va aştepta luni de zile până să îi fie reparată maşina. Aceasta se întâmplă pentru că teoretic, banii ar trebui să fie plătiţi de Astra care însă nu mai are voie să vândă poliţe şi deci nu mai poate încasa.  Este foarte probabil că societatea, mai mult îngropată decât ajutată de administrarea specială a KPMG şi de deciziile de limitare a activităţii, nu va avea bani să plătească. În aceste condiţii, păgubiţii vor trebui să aştepte intrarea Fondului. Intrarea Fondului se va petrece însă după cel puţin 30 de zile de la declararea falimentului. Cum falimentul va fi cerut în instanţă, procedura ar putea dura luni de zile. Într-o situaţie chiar mai gravă sunt persoanele care au poliţe CASCO la Astra şi care acum se află cu maşinile în service. Este foarte posibil ca ei să nu îşi mai poată lua maşina decât după multe luni de zile. 

Nu în ultimul rând vor avea de suferit şi sute de mii de maghiari, sloveni, germani şi, indirect italieni şi spanioli. Astra are o prezenţă importantă pe piaţa asigurărilor auto din Ungaria. Toţi clienţii ei de acolo vor fi afectaţi precum cei din România. Compania are o prezenţă notabilă şi pe pieţele din Slovenia şi Germania, dar şi în ţări din America de Sud. Mai mult, o parte a clienţilor Astra din zona auto conduc în ţări ca Italia sau Spania, acolo unde provoacă accidente. Compania nu va mai putea achita despăgubirile aşa că ele vor fi plătite, conform legii, din banii strânşi la Biroul Auto Român.

Ceea ce a ales să scrie RL despre falimentul Astra nu mă miră, pentru că, repet, această instituţie de presă deserveşte interesele lui Adamescu.

În sfârşit, nu cred că Adamescu se va despărţi atât de uşor de o firmă care are clienţi importanţi şi în afara ţării. Cei care nu credeau până acum că această firmă este de top pe piaţa românească au acum ocazia să observe acest lucru. Această scurtcircuitare a apărut datorită intereselor concurenţei de a se scăpa de Astra, dar şi din cauza lăcomiei exagerate a lui Adamescu. Dar nu, clienţii acestei firme nu cred că nu-şi vor primi banii în contul despăgubirilor dacă dosarele de daună vor conţine toate elementele cerute de lege.

Ce mai poţi să spui?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Despre Urieş

Blogger, web designer, fotograf. Pasionat de fotografie, filme, calculatoare. Călătoresc cât de mult pot. Scriu şi citesc cu plăcere. Cea mai citită revistă: PhotoMagazine. Cel mai vizionat film: Gladiator (2000). Fotograful preferat: Andrzej Dragan. Aşteptări de la viaţă: n-am, prefer să mă aştepte ea.
Abonează-te! Pentru tine e GRATIS.

Dacă îţi place cum scriu adaugă adresa ta de e-mail şi fă-ţi un abonament la articolele viitoare.

Alătură-te celorlalți 63 de abonați

Despre fotografie
Foto Blogger