28 Mar 2016
  |   Nu sunt Comentarii

Ciocoii vechi și noi, transportul local și banii hunedorenilor

Înainte de toate mă-nclin în fața hunedorenilor care au plecat din Hunedoara. În al doilea rând îi îndemn pe cei rămași să nu mai trăiască doar pentru a spera. În al treilea rând sper să nu dați cu toți bolovanii din stradă după mine pentru că veți lăsa astfel toate străzile fără nici pic de beton. În al patrulea rând, ușor cu pianul pe scări pentru că până la etajul ciocoiului nu sunt etaje, ci doar câteva trepte, dacă înțelegeți ce vreau să spun. Nu am vrut să mă bag la scrieri de acest gen, dar am simțit că sunt prea jignit ca și cetățean al unui oraș care are o istorie mare cât inima României.

Am fost reporter de investigații. Nu am vrut să mai fac investigații gazetărești pentru că mi-a venit la un moment dat să vomit. Brusc am simțit că nu mai am acea stare de vomă. Așa că am zis hai să mai beau o gură. Totuși, nu vreau să mă-mbăt cu apă rece. Dar să nu ne mai pierdem vremea cu vorbe inutile și să trecem la esențial.

Prima parte – Ce face primarul Hunedoarei, recte Viorel Arion?

Tot ce-i stă în putință, ca și primar, ca și om politic, ca neamurile sale să fie angajate la stat pe diverse posturi cheie. Nu spun o noutate. Colegul și prietenul meu Sebastian Bârgău a pomenit deja de asta de nenumărate ori, cu argumente, cu dovezi, cu documente.

Și dacă tot a făcut asta, primarul cu pianul care clămpăne o melodie care sugerează cârdășia, nu putea să-l scape din vedere pe Fan Valentin Dorin, directorul general de la firma SC Prim Transprest Hunedoara SRL. Firma asta are un contract cu Primăria Municipiului Hunedoara de Delegare a Gestiunii Serviciului de Transport Public Local de Persoane prin Curse Regulate în Municipiul Hunedoara cu nr. 36629 din 25.05.2015. Adică nașul, că deh, nașul e primul deschizător de drumuri, i-a dat finului o felie mare din tortul comunității… A, nu știați? Păi Fan Valentin Ciprian e finul lui Arion, domnul primar al Hunedoarei! Acum știți. Să nu mai uitați asta!

Cum a câștigat firma asta privată serviciul de transport local? Nu știu. Știu însă motivele pentru care s-a întâmplat asta. Afacerea-i în familie. Din carburanți, servicii publice locale, din tarife gen un leu, doi sau 50 de bani se pot face mulți bani. Vorba aia, nu curge, dar dacă picură la nesfârșit se face ditamai băltoaca. Iar când vorbim de banul public, cu atâția cetățeni îndobitociți de tembelizoarele 3D, desigur, lucrurile devin și mai simple.

Dar să revin la datele tehnice ale poveștii cu Arion și hunedorenii transportați de transportatorul local al Hunedoarei.

SC Prim Transprest Hunedoara SRL – ai reținut, firma finului lui Arion, Primarul Hunedoarei – emite cererea nr. 11802/15.02.2016 și-o trimite Primăriei Hunedoara. Jalba cu pricina ajunge la domnul naș, adică la Primarul Hunedoarei, adică la Viorel Arion. Mă repet în mod intenționat tocmai pentru a înțelege ghișeftul și pulimea care l-a votat pe domnul Arion zis și Aquarion. Ce anume cere această firmă privată, desemnată să gestioneze transportul local din Municipiul Hunedoara? Bani, evident, că doar nu credeai că se milogește în fața nașului să fie lăsată să le acorde hunedorenilor niscaiva facilități sau condiții mai bune la transportul local.

Iată vorba cu tâlc a finului.

Prin prezenta, SC Prim Transprest Hunedoara SRL, în baza contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în Municipiul Hunedoara cu nr. 36629 din 25.05.2015 și a Hotărârii nr. 399/2015 privind subvenționarea serviciului de transport local, vă solicităm acordarea subvenției în cuantum de 58.187,79 lei pentru luna Ianuarie 2016, sumă calculată astfel:

Total venituri / nr. călătorii = tarif impus/călătorie

139.520,2 lei / 83. 545 nr. călătorii = 1,670001 lei/călătorie.

Total cheltuieli / nr. de calatorii = tarif calculat pe criterii economice

197.708,00 lei /83.545 nr. călătorii = 2,366484 lei/călătorie.

Diferența dintre tariful calculat pe criterii economice și tariful impus/călătorie

2,366484 – 1,670001 lei = 0,696484 lei

Valoarea subvenției pentru luna ianuarie 2016 rezultă din următorul calcul:

Diferența tarif x nr. călătorii 0,696484 lei x 83.545 călătorii = 58.187,79 lei

diverse

Să facem o mică pauză. Păi stai puțin. Adică statul subvenționează toate cheltuielile transportatorului care asigură transport public local? Se pare că da.

cheltuieli-transport-public

Partea a doua – Analiză pe cifre

Firma finului lui Viorel Arion solicită o subvenție de aproape 60.000 de lei pentru luna ianuarie 2016. După cum observăm în adresa înaintată Primăriei Hunedoara apare cifra 83.545, cifră care este semnalată ca și număr de călătorii.

Să rămânem la cele 83.545 de călătorii. Din document nu reiese foarte clar dacă este vorba de curse făcute de SC Prim Transprest Hunedoara SRL, de călători sau de un număr de bilete vândute.

”Se folosește un limbaj de specialitate. Exprimarea, din punct de vedere lingvistic, este cât se poate de corectă”, îmi spune Marius-Cătălin Diaconescu, expert în lingvistică.

Raluca Cincu, om de litere și o înverșunată apărătoare a limbii române, îmi spune că exprimarea este greșită. ”În loc de călătorii, dacă se dorea o exprimare cât mai clară, trebuia trecut călători, pentru că, din câte am înțeles, despre un număr de călători este vorba”.

Am cerut o clarificare și din partea viceprimarului Dan Bobouțanu și am primit următorul răspuns: ”…este vorba de călători nu de curse făcute de mașinile firmei respective”.

Sebastian Bârgău, cel mai premiat blogger din România și candidat independent la funcția de consilier local, mi-a spus că, într-adevăr, este vorba de numărul de călători, chiar dacă în document apare termenul ”călătorii”. Radu Bogdan Giurgiu, economist, spune că exprimarea din acea adresă lasă de dorit și că el a fost derutat.

Bun, este vorba de călătoriile făcute de unii cetățeni ai Hunedoarei sau și de către unii turiști rătăciți prin oraș după ce au vizitat Castelul Corvinilor. Este vorba de un termen de specialitate. Numai că ședințele consiliului local sunt publice, adică oricine poate participa la ele. Prin urmare, anumite documente sau informații publice pot ajunge la diverși cetățeni, unii cârcotași, alții mai simpli, mai din popor, cazuri în care pot apărea tot felul de interpretări.

N-ar fi mai bine să încerci să te exprimi cât mai simplu când vine vorba de banul public? Sigur, când e vorba de termene gen ”algoritm”, ”antifază”, ”câmp electric” sau ”circuit digital” ar fi indicat să apelezi strict la limbajul științific, pentru că altfel nu reușești să transmiți esența, mesajul corect.

Să mergem mai departe dar să rămânem momentan la cele 83.545 de călătorii

Firma care gestionează transportul public în Hunedoara precizează că a contabilizat 83.545 de călătorii în luna ianuarie 2016. Serios?

Municipiul Hunedoara avea în 1989 aproape o sută de mii de locuitori. La momentul când scriu acest articol orașul de pe malul Cernei are o populație de aproximativ 60.000 de cetățeni. Aproape toată lumea are mașină personală. Din rândurile pensionarilor un număr foarte mic apelează la transportul local. Majoritatea elevilor de școli generale merg cu părinții la școală, de copiii de grădiniță nu mai vorbim, iar elevii de liceu preferă să meargă pe jos, au motivele lor, socializarea fiind unul dintre ele.

Pe de altă parte, este vorba de luna ianuarie, o lună în care cam toată lumea stă prin casă, iar cei care ies, eventual la cumpărături, preferă taxiul sau mersul pe jos. Școlile s-au deschis undeva pe la mijlocul lunii ianuarie. Alții sunt plecați la rude sau la prieteni. Părinții tinerilor hunedoreni plecați din țară sunt în vizită în Italia, Spania, Irlanda sau Anglia. Că e mai simplu. E mai puțin costisitor.

Prin urmare, de unde avem 83.545 de călătorii? Să facem niște calcule simple.

Prin mijlocul orașului circulă un microbuz. Unul singur. Din oră-n oră. Media călătorilor la fiecare cursă este de 7-8 călători. Spun asta pentru că am testat pe propria-mi piele. Să luăm în calcul toate cele 24 de ore ale unei zile. Prin urmare, avem 8 călători x 24 de ore = 192 de călătorii, 192 de călătorii x 31 de zile = 5.952 de călătorii. Și asta pe un singur traseu. Din câte știu eu mai sunt încă două trasee doar în oraș. Prin urmare, avem 5.952 de călătorii x 3 trasee = 17.856 de călătorii.

În teritoriul administrativ al Municipiului Hunedoara sunt cuprinse și localitățile Răcăștia, Boș, Groș, Hășdat și Peștișu Mare. Să revenim la calcule și să presupunem că și pentru celelalte cinci localități avem același număr de călătorii, deși este imposibil. Dar să rămânem la presupuneri. Prin urmare, obținem următoarele cifre: 5.952 de călătorii x 5 trasee = 29.760 de călătorii, ori 29.760 de călătorii + 17.856 de călătorii ne dă 47.616 de călătorii. Și asta în condițiile în care am presupus că vorbim de microbuze care circulă din oră-n oră pe toate traseele menționate, în condițiile în care am presupus că avem constant o medie de 8 călători la fiecare cursă, 24 din 24 de ore. Și asta în luna ianuarie!

Apare o diferență de 35.929 de călătorii. Diferență pe care primarul Hunedoarei a propus-o spre decontare. Lucru care s-a și întâmplat. Hai să zicem că avem nu o medie de 8 călători per cursă, ci 10. Refacem calculele și rezultă asta: 10 călători x 24 de ore = 240 de călătorii, 240 de călătorii x 31de zile = 7.440 de călătorii pe un singur traseu, 7.440 de călătorii x 8 trasee în total = 59.520 de călătorii. Tot nu bate!

De unde apare acea diferență? Probabil că din puțul gândirii. Probabil că aritmetica mea nu mai seamănă cu aritmetica pe care o învață copiii din noua generație. Cifrele sunt aberante, îmi mai spune și-un expert contabil în care chiar am încredere.

Partea a treia – experiența cu transportul local a unui turist venit în orașul care este gazda Castelului Corvinilor

M-am pus și în postura asta, de turist care vrea să facă circuitul orașului cu mașinile firmei de transport local SC Prim Transprest Hunedoara SRL. Și hai să-ți povestesc.

Bilet-4992

Mă duc într-o stație din centrul civic al Hunedoarei. Tăcut, umil, puțin speriat, ca un om aflat pe meleaguri străine. Când ajung în stație tocmai oprește Microbuzul 2. Nu urc. Mă uit la ceas, 17:25. Mă uit în altă parte. Microbuzul pleacă. Eu, de fapt, îl așteptam pe următorul. Vroiam să văd în cât timp vine. Mă uit pe panoul pe care apărea un autobuz și care îmi sugera că acolo e o stație de transport local. Mă uit în jur și nu văd nici un program, nimic care să-mi spună cam în ce intervale orare circulă transportul local în comun pe acea rută. Aștept, că să fac? Vine o femeie mai în vârstă dar destul de aprigă la mers și la vorbă. Se oprește în stație și se uită la ceas. Intru cu ea în vorbă.

  • La ce oră vine autobuzul?
  • Păi ar cam trebui să vină, zice femeia.
  • Dar de unde știți?
  • Păi știu, că am mai mers.
  • Deci cam din oră-n oră?
  • Păi cam.
  • Păi tocmai a trecut unul, zic.
  • Serios?

Și femeia pleacă grăbită în direcția în care circulă de fapt microbuzul de pe ruta aceea. Eu rămân. Frig, dar mă încăpățânez. Vreau să merg cu microbuzul local, să văd cât costă un bilet și în ce condiții sunt transportat.

Vine un microbuz. Același, cu același șofer, cu aceleași numere de înmatriculare. Mă uit la ceas, 18:23. A trecut o oră. Mă sui și plătesc 2 lei pentru un bilet. Ajung în gară, adică la capătul traseului, peste fix 5 minute, adică la 18:33. Mă dau jos și fac rapid un calcul. Cinci minute plus încă aproximativ cinci minute, asta înseamnă că acel microbuz se află pe traseu cam 10 minute și în staționare cam 50 de minute. Interesant, zic.

Condițiile din microbuz?

Mirosuri ciudate, scaune murdare, șofer ursuz dar totuși politicos. Să recapitulăm: nu am găsit program cu intervalul orar (ori în civilizație acest lucru este absolut obligatoriu), condițiile din mașină lasă de dorit (și asta în condițiile în care vorbim de un traseu central), interval de o oră, 2 lei biletul, circuli 10 minute, 50 de minute staționezi.

La final câteva întrebări la care îi invit pe cititori să răspundă.

  1. De ce nu bate cu realitatea varianta cu 83.545 de călătorii?
  2. De ce subvenționăm transportul local?
  3. De ce nu suntem atenți la cu ce dracu-i transportăm pe diverși turiști rătăciți?
  4. De ce să nu încurajăm concurența în transportul local fără să mai dăm bani din buzunarul cetățenilor pentru servicii mizere și mai ales pentru servicii prestate de firme clientelare?
  5. De ce nu mergem la ședințele consiliului local să-i luăm la întrebări pe aleșii noștri?
  6. Crezi că se fură în același fel și în alte orașe ale țării? Că încă se fură, chiar dacă avem DNA!

P.S. O asigurare RCA pentru o mașină pe persoană juridică care transportă persoane costă destul de mult. De ce subvenționăm asigurări RCA pentru persoane juridice? Sper că ai înțeles ce vreau să spun. Și încă ceva. Nu te da cu transportul local, în mod special dacă ești din Hunedoara, pentru că o călătorie de 4-5 kilometri te costă mai mult decât îți imaginezi. Gândește-te!

Ce mai poţi să spui?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Despre Urieş

Blogger, web designer, fotograf. Pasionat de fotografie, filme, calculatoare. Călătoresc cât de mult pot. Scriu şi citesc cu plăcere. Cea mai citită revistă: PhotoMagazine. Cel mai vizionat film: Gladiator (2000). Fotograful preferat: Andrzej Dragan. Aşteptări de la viaţă: n-am, prefer să mă aştepte ea.

Abonează-te! Pentru tine e GRATIS.

Dacă îţi place cum scriu adaugă adresa ta de e-mail şi fă-ţi un abonament la articolele viitoare.

Alătură-te celor 51 de abonați

Artă vizuală

aparate foto

Despre fotografie
Foto Blogger