4 Feb 2018
  |   Nu sunt Comentarii

Conducătorii auto, taximetristul și șoferii de camion

Dacă ai decis să te faci taximetrist asta nu înseamnă că după prima cursă ca și șofer de taxi ai devenit instantaneu și șofer profesionist. Profesioniștii au obiceiul de a spune că una e să fii conducător auto și alta e să fii șofer de camion, adică profesionist.

Și în meseria asta există profesioniști și diletanți. Diletanții se vor percepuți ca și profesioniști, în timp ce profesioniștii își fac meseria foarte bine, fără să aștepte laude, pentru că au exersat și învățat și mai ales pentru că, în unele cazuri, sunt și talentați.

Marea majoritate a taximetriștilor pe care i-am cunoscut sunt doctoranzi în diletantism, dar în realitate toți pozează în șoferi profesioniști. Eu n-am auzit de șoferi profesioniști care au trecut de la condusul unui camion la condusul unei mașini de taxi. N-am auzit. În afară de faptul că aceștia conduc și un camion și un taxiu. Și dacă s-a întâmplat asta pe undeva cu siguranță e vorba de un diletant în materie de profesioniști. Așa că vorbim de același lucru.

Ca și șofer de taxi, că despre taximetriști cam vreau să vorbesc aici, ai nevoie de permis de conducător auto (nu ai voie să conduci camioane, că nu ești șofer profesionist), un atestat, o autorizație și de cunoștințe în ceea ce privește harta orașului în care activezi. Dar ce vorbesc eu aici, nici măcar nu trebuie să cunoști bine orașul, în ziua de azi există GPS, iar dacă nu există prietenie strânsă între tine și GPS, există dispecerat, colegi, nimereală.

Cu alte cuvinte, vorbesc aici de două diferențe. Prima e cea dintre șoferii profesioniști și conducătorii auto, în rândul celor din urmă intrând, desigur, și taximetriștii. Știu că unii o să vă supărați pe mine. Asta e. Nu eu am creat această diferență. Ea există cu sau fără mine.

A doua diferență există între taximetriști și conducătorii auto. Dă ce? Păi tocmai din motivul pentru care taximetristul se crede mai bun decât conducătorul auto amator. Ce înseamnă conducător auto amator? Un individ cu permis de conducere pentru categoria B și cu o mașină pe care uneori o mai și conduce. Ce înseamnă taximetrist? Același lucru, numai că taximetristul are nevoie de niște autorizații în plus ca să fie, în același timp, și taximetrist și conducător auto amator.

Poate să conducă un amator o mașină de taxi? Da, dar doar atunci când mașina aia nu e taxi. Poate să conducă un taximetrist o mașină care nu-i pentru taxi? Poate, oricând, condiția e să aibă permis de conducere pentru categoria B. Simți diferențele?

În fine, să trec și la partea mai urâtă. Că probabil te întrebai de ce sunt așa de cumințel. Păi există conducători amatori care-s varză. Cum au luat examenele numai ei știu. Când te sui cu ăia în mașină începi să crezi că s-ar putea, cumva, să existe Dumnezeu. Și dacă apuci să te dai jos din mașina lor viu și nevătămat te transformi automat din ateu în credinciosul fidel al tuturor dumnezeilor existenți și inexistenți.

Există taximetriști care pe lângă că sunt șmecheri sunt și analfabeți în materie de condus chiar și când e vorba de o căruță cu maxim un cal. Îi simți după foamea pe care o au în stomac. Că-s flămânzi ca după un Hitler reîncărcat. Că sunt flămânzi deoarece nu prea au clienți, că toată lumea îi ocolește, chiar și celelalte mașini participante la trafic. Aceștia nu sunt nici măcar conducători auto, eu îi consider îngerii negrii care hălăduiesc pe străzi cu scopul de a  pune în practică zicala ”cine-i prost să moară”. Să te urci într-un Matiz care scârțâie din toate încheieturile și care are la volan un hăbăuc care numa’ mâncă și cacă, e ca și cum te-ai urca pe o corabie care în loc să fie arca lui Noe, e corabia piratului Salazar.

Cu șoferii de camioane, adică cu profesioniștii, nu prea am nimic. În proporție de 99 la sută îi consider profesioniști. Am văzut cazuri și cazuri, necazuri și cazuri absurde. Ca să conduci mastodonți pe mii de kilometri nu e ușor și nici nu e pentru toată lumea. Că unii sunt prea înfumurați, că nu țin cont și de ăștia mici, că unii pot gestiona situații de criză pe șosea și alții nu, asta-i altă poveste.

Apropo, am un prieten care inițial a fost conducător auto. A trecut în scurt timp la taximetrie și și-a făcut treaba atât de bine încât are clienți pe care orice taximetrist și i-ar dori. Mai apoi a trecut la profesioniști. Ce face acum? Pleacă în curse cu tirul și când revine acasă pentru două sau trei săptămâni își conduce propria mașină de taxi. Unu, omului ăstuia îi place să conducă o mașină, doi, omul ăsta e talentat, are șoferia în sânge. Eu cred că el reprezintă tipul absolut de șofer profesionist.

Să nu uit. Am cunoscut de curând un examinator de șoferi amatori și profesioniști. Nu știu, deci, întreb, că nu vreau să mă interesez. Examinatorii, chiar dacă sunt varză la condus o mașină mică, turism, cum îi spun profesioniștii, au voie să conducă și un tir, chiar și unul mai mic? Că examinatorul de care am pomenit eu se încadrează în categoria desene animate cu Soffia – Prințesa din Gondor.

Dar despre examinatorii de conducători și șoferi auto o să vorbesc altă dată. Până atunci mi-ar plăcea să aud părerea voastră despre examinatorul vostru care v-a făcut șoferi sau despre taximetristul care v-a scos din sărite ultima oară.

Pentru exemplificare las și niște video. Primul e cu idioți amatori…

Al doilea cu profesioniști…

Ce mai poţi să spui?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Despre Urieş

Blogger, web designer, fotograf. Pasionat de fotografie, filme, calculatoare. Călătoresc cât de mult pot. Scriu şi citesc cu plăcere. Cea mai citită revistă: PhotoMagazine. Cel mai vizionat film: Gladiator (2000). Fotograful preferat: Andrzej Dragan. Aşteptări de la viaţă: n-am, prefer să mă aştepte ea.
Abonează-te! Pentru tine e GRATIS.

Dacă îţi place cum scriu adaugă adresa ta de e-mail şi fă-ţi un abonament la articolele viitoare.

Alătură-te celor 54 de abonați

Despre fotografie
Foto Blogger