Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat un proiect de modificare a Normei 23/2014 privind polițele de asigurare RCA. Astfel, reprezentanții ASF și-au propus să acorde dreptul de vânzare RCA pe teritoriul României și firmelor care nu au sedii și birouri proprii înregistrate în România.
Asta înseamnă că orice firmă din afara țării va putea să vândă polițe RCA pentru mașini înmatriculate în România chiar dacă nu are sedii înregistrate pe teritoriul României
Norma ASF prevede în acest moment următoarele condiții speciale: ”Asigurătorii pot practica asigurarea obligatorie RCA dacă sunt autorizați pentru subscrierea riscurilor de răspundere civilă a vehiculelor; dispun de un reprezentant de despăgubiri în fiecare stat situat în limitele teritoriale de acoperire a asigurării RCA; dispun de o reţea teritorială formată din cel puţin o unitate, sucursală ori agenţie, înregistrată la oficiul registrului comerţului, în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, cu excepţia judeţului Ilfov, atât pentru activitatea de contractare a asigurării, cât şi pentru cea de constatare şi lichidare a daunelor pentru vehicule; efectuează activitate de constatare şi lichidare a daunelor cu personal specializat propriu sau mandatat, şi efectuează plăţi de despăgubiri pe tot teritoriul României.”
Am menționat aici cele mai importante obligații. Întregul proiect de modificare poate fi descărcat de aici.
Cu alte cuvinte, ASF vrea să înlăture obligativitatea impusă firmelor de asigurări din afara granițelor românești de a dispune de rețele teritoriale înregistrate la registrul comerțului.
Efectele pozitive
Ca om care am acționat în domeniul asigurărilor timp de 15 ani consider că înlăturarea acelei obligații va aduce un suflu nou și va echilibra ofertarea de polițe RCA. De ce? Să mă explic.
Sediile proprii ale asiguratorilor din afara țării nu au absolut nici un rost din punct de vedere tehnic, atâta timp cât marea majoritate a asigurărilor se vând prin intermediul agenților mobili și a brokerilor de asigurare.
Controlul rețelei de vânzari se poate face și fără existența acelor sedii de care vorbeam mai sus. Un director însărcinat cu controlul și bunul mers al vânzătorilor nu are nevoie de birou, ci de voință, responsabilitate, mașină de serviciu, laptop și telefon mobil. Un birou poate deveni o motivație, o recompensare, dar nu trebuie să fie o obligație.
Înlăturarea acelei obligații facilitează creșterea concurenței, iar acest lucru poate duce la stabilitate în ceea ce privește creșterea tarifelor și la o ofertare mai largă. În acest moment sunt doar 9 asigurători care practică vânzarea polițelor RCA, în 2005 existau peste 15.
Efectele negative
Încrederea oamenilor în asigurări a scăzut foarte mult. Prin lipsa sediilor, a filialelor și/sau sucursalelor proprii firmele de asigurări care vor acționa pe piața românească riscă să-și dezorienteze clienții, să-i pună pe gânduri și chiar să piardă un portofoliu însemnat de clienți.
Clientul are încredere mai mare atunci când știe că firma de asigurări de la care cumpără RCA este prezentă pe teritoriul României și fizic, adică prin sedii și birouri proprii.
Nota de fundamentare a propunerii de modificare și completare a Normei 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule poate fi descărcată de aici.
Tu ce părere ai? E bine sau nu e bine ca firmele de asigurări din afara țării să nu fie obligate să dețină sedii proprii înregistrate la registrul comerțului?
Ce mai poţi să spui?