5 sept. 2025
  |   Nu sunt Comentarii

Arta de a te strecura, un reportaj amplu asupra istoriei, reţelei şi legăturilor cu mediile rusofile ale lui Călin Georgescu

Asta nu-i campanie plătită. Vrei să-ți spun și cine a făcut fotografiile? Și cu câți bani?!

Călin Georgescu, fost specialist în mediu și figură publică relativ discretă până în toamna 2024, când a explodat mediatic ca unul dintre candidații surpriză ai alegerilor prezidențiale din România. Apar acuzaţii şi investigaţii privind o campanie digitală masivă care i-a amplificat profilul, precum şi legături cu ecosisteme media şi canale pro-Kremlin.

Biografia politică şi profesională, cum a apărut Georgescu, Călin, în peisaj

Călin Georgescu este un inginer (specializat în pedologie) care a lucrat în administraţie publică şi în organizaţii pentru dezvoltare durabilă, în trecut a avut legături cu ONG-uri şi cu structuri guvernamentale, iar în ultimii ani a devenit tot mai vocal pe teme naţionaliste şi anti-establishment. Până în 2024 era cunoscut în cercuri restrânse, iar exitpollurile îl plasează mult sub scorul final pe care l-a obţinut în primul tur din noiembrie 2024.

Saltul fulgerător şi semnele că ceva nu e natural

În noiembrie 2024 Georgescu a obţinut circa 23% în primul tur, o creştere explozivă faţă de procentele din sondaje cu doar câteva săptămâni înainte. Această ascensiune a atras atenţia serviciilor şi a analiştilor, caracterul brusc şi canalizarea masivă pe platforme precum TikTok şi Telegram au părut neconforme cu o campanie tradiţională fără resurse. Autorităţile au ajuns să investigheze dacă acel impuls a fost rezultatul unei operaţiuni coordonate.

Ce arată investigaţiile independente (analiza digi-forensic)

Organizaţii specializate în monitorizarea dezinformării şi platforme de fact-checking (investigaţii publicate în decembrie 2024) au descris o reţea extinsă de site-uri, conturi şi canale coordonate, multe dintre ele având origini tehnice sau conexiuni în Rusia, care au promovat mesaje proruse, anti-UE şi au amplificat conţinut pro Georgescu. Raportul EDMO/Public Record şi analize ulterioare au identificat modele de distribuţie sincronizată, redistribuire de acelaşi conţinut pe multe domenii şi canale Telegram, şi finanţare pe infrastructuri opace care au făcut posibilă amplificarea. Aceste investiţii nu dovedesc într-un singur document plăţi directe de la Kremlin, dar indică un mecanism digital coerent de promovare cu potenţial actor extern implicat.

Ce au decis instituţiile şi ce au spus anchetatorii

Autorităţile române au luat caz aproape imediat, Curtea Constituţională şi alte organisme au analizat probe care susţin ideea unei agresive campanii hibride, iar rezultatul a fost anularea alegerilor din decembrie 2024 şi deschiderea de anchete penale în privinţa unor posibile nereguli legate de campanie.

Procurorii au început investigaţii pentru posibile fapte de natură penală (inclusiv finanţare neclară a campaniei, incitare etc.). Totodată, autorităţi şi servicii au constatat o influenţă externă semnificativă asupra ecosistemului informativ. Georgescu şi susţinătorii săi au negat unele acuzaţii sau le-au calificat drept vânătoare politică.

Reţeaua de susţinere, ”actori” naţionali şi externi

Reţeaua care l-a susţinut pe Georgescu pare să fi fost mixtă:

  • Componente interne: cercuri naţionaliste, influenceri de pe reţele sociale care îi propagau mesajele, unele media alternative şi grupuri simpatizante din România;
  • Componente externe / rusofile: investigaţiile jurnalistice au identificat un val de site-uri şi canale care funcţionau din spaţii cu legături tehnice sau editorial-politice către ecosisteme media ruse ori pro-Kremlin, aceste canale au diseminat aceleaşi naraţiuni (anti-UE, anti-NATO, neutralitate faţă de Rusia) şi au pus în lumină imagini şi clipuri care l-au popularizat pe Georgescu. Anumiţi analişti consideră că unele elemente ale campaniei au beneficiat de tactici tip „komanda Kremlin” (coordonare, mascare financiară, conţinut viral). Această descriere se bazează pe probe tehnice şi pe corelarea activităţii digitale cu mesaje distribuite în paralel.

Ce dovezi lipsesc?

Important de subliniat:, deşi există dovezi puternice de amplificare digitală coordonată şi de promovare masivă din surse proxime ecosistemelor rusofile, legătura directă, dovedită juridic, între Kremlin (sau serviciile ruse) şi finanţarea particulară a campaniei lui Georgescu rămâne un pas care trebuie dovedit în instanţă. Instituţiile judiciare din România au deschis dosare, concluziile finale ale acestora (probe financiare, lanţuri de comandă, plăţi transfrontaliere) sunt elementele care vor transforma suspiciunile în hotărâri.

Impactul politic şi social

Ascensiunea şi apoi excluderea/suspendarea candidaturii lui Georgescu au creat tensiuni sociale acute, proteste, polarizare, discursuri conspirative şi întrebări serioase despre rezilienţa instituţiilor democratice în faţa campaniilor digitale. În plan regional, cazul a aprins dezbateri despre vulnerabilitatea statelor europene la operaţiuni hibride digitale. Mass-media străine (Reuters, Guardian, Washington Post etc.) au pus în discuţie posibilele consecinţe geopolitice pentru România, NATO şi UE.

Concluzie, ce ştim şi ce urmărim?

Pe scurt:, Călin Georgescu a fost candidatul-surpriză care a devenit un simbol al vulnerabilităţii electorale digitale. Există analize şi investigaţii credibile care arată o maşinărie online de amplificare, cu elemente care converg spre ecosisteme rusofile. Instituţiile au reacţionat, anchetele sunt în curs, iar probele definitive privind implicarea directă a unor actori de stat străini în finanţarea campaniei rămân subiect de probă legală. Orice verdict final va trebui să apară din anchetele judiciare şi din rolul instanţelor de judecată.

Surse principale folosite

  • Reuters – profile şi relatare despre excludere şi anchete.
  • The Guardian / Al Jazeera / AP – cronologii, reacţii şi context social.
  • EDMO / Public Record – investigaţii tehnice despre reţelele digitale care au promovat candidatura.
  • Wilson Center, RFERL, France24 – analize suplimentare despre amprenta digitală şi reacţia instituţiilor.

P. S. Peste 52 de milioane de vizualizări pe tiktok în doar patru zile. Eu am avut 82 de comentarii și 42.000 de vizualizări pe un articol care viza nedreptatea unui rca. Imposibil să faci organic un astfel de trafic.

Ce mai poţi să spui?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Despre Urieş

Blogger, web designer, fotograf. Pasionat de fotografie, filme, calculatoare. Călătoresc cât de mult pot. Scriu şi citesc cu plăcere. Cea mai citită revistă: PhotoMagazine. Cel mai vizionat film: Gladiator (2000). Fotograful preferat: Andrzej Dragan. Aşteptări de la viaţă: n-am, prefer să mă aştepte ea.
Abonează-te la blog prin email, gratis

Dacă îți place scrisul meu vâră-te aici cu adresa de email pentru a te înțepeni definitiv (abona) la blogăritul meu, mai apoi, îți voi trimite notificări atunci când debitez articol nou. Să nu te superi.

Despre fotografie
Foto Blogger